Η παράδοση του σχολείου στα προγράμματα

Το 7ο Λύκειο Θεσσαλονίκης διατηρεί ζωντανή μία παράδοση αρκετών ετών στη διενέργεια προγραμμάτων. Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Πολιτιστικά, Erasmus + και άλλα είναι μερικά από αυτά. Κατά τα περασμένα χρόνια λειτουργίας του σχολείου η σύνδεση του ειδικά με τον φυσικό, τον περιβαλλοντικό αλλά και τον κοινωνικό ιστό αποτέλεσε τη βάση για τη διαμόρφωση μίας συνέχειας στην εκπόνηση προγραμμάτων. Άλλοτε σε ρόλο συντονιστή και άλλοτε σε ρόλο συμμετέχοντα έχουμε την τιμή να θεωρούμε πως το σχολείο μας είναι αυτό που έχει τεκμηριώσει περίτρανα την αναγκαιότητα εφαρμογής τέτοιων προγραμμάτων. Άλλωστε, στα πλαίσια αυτής της συνειδητοποίησης σήμερα πλέον έχουμε τη δυνατότητα να διεκδικούμε τον τίτλο του σχολείου με τις πολλαπλές δράσεις, του σχολείου με τη σύνδεση με την τοπική κοινωνία και του σχολείου που προωθεί αξίες όπως η περιβαλλοντική συνείδηση, ο ιδιαίτερος ρόλος του πάρκου όπου ανήκει το σχολείο, δηλαδή των Κήπων του Πασά, η πολιτιστική κληρονομιά του ιδιαίτερου τοπίου της Άνω Πόλης, της γειτονιάς μας, η συμπερίληψη, η ανοιχτότητα στις επαφές με τους Άλλους κλπ. «Κλικ! Προστάτευσέ το!», «Η Θεσσαλονίκη μέσα από τα μάτια των λογοτεχνών της», «Υιοθετώντας του Κήπους του Πασά», “Inclusive education” και πολλά πολλά άλλα είναι μερικά μόνο από τα δείγματα αυτών των δράσεων.

Παρουσίαση του προγράμματος

Με μεγάλη χαρά το σχολείο, συνεχίζοντας ακριβώς αυτή την παράδοση, εδώ και δύο χρόνια συμμετέχει για πρώτη φορά σε ένα πρόγραμμα Erasmus + KA 229. Το εν λόγω πρόγραμμα αποτελεί μια ομαλή εξέλιξη των προηγούμενων δράσεων του σχολείου και ειδικότερα των Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και του προγράμματος Erasmus+ KA1 “Inclusive education”, κατά το οποίο στο σχολικό έτος 2019-2020 εκπαιδευτικοί του σχολείου μας επιμορφώθηκαν σε ζητήματα που αφορούν τη συμπεριληπτική εκπαίδευση. Η επαφή αυτή με εταίρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης έδωσε το τελικό ερέθισμα σε κάποιους από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας να κινητοποιηθούν αναλόγως. Για το λόγο αυτό και διερευνήθηκαν πρωτίστως τα κίνητρα του μαθητικού μας πληθυσμού, η ανταπόκριση του οποίου υπήρξε αξιοθαύμαστη εξαρχής. Προχωρώντας, λοιπόν, σε μια επιλογή, κατάλληλη αφενός χρονικά και αφετέρου γνωστικά, επελέγη το πρόγραμμα “Acting now for the future”, στο οποίο μετά από ανοιχτή πρόσκληση το 7ο Λύκειο θεωρήθηκε το κατάλληλο για τη συμμετοχή του. Λιθουανοί, Εσθονοί, Πορτογάλοι, Τσέχοι, Κρήτες και Θεσσαλονικείς είμαστε τα μέλη του προγράμματος “Acting now for the future” ήδη από το σχολικό έτος 2020-2021 με την προοπτική περάτωσής του στο σχολικό έτος 2022-2023.Οι κινητικότητες που προβλέπονται στα σχολικά έτη 2021-2022 και 2022-2023 είναι συνολικά έξι. Εξ αυτών καμιά δε διενεργήθηκε κατά το σχολικό έτος έτος 2020-2021 λόγω των ιδιαίτερων υγειονομικών συνθηκών που επικρατούσαν ευρύτερα.

Στόχευση της κινητικότητας υπήρξε η διαμόρφωση ενός πλαισίου προστασίας του περιβάλλοντος, ώστε να υιοθετηθούν αρχές που θα μπορέσουν να διασφαλίσουν ένα καλύτερο ποιοτικά μέλλον για τους μαθητές και τις μαθήτριές μας. Θέματα όπως η κυκλική οικονομία, η ανακύκλωση, η συνδιαμόρφωση αρχών και κανόνων προστασίας του περιβάλλοντος αποτέλεσε τη βάση για τη διαμόρφωση μιας διεξοδικής ατζέντας με δράσεις, εργαστήρια, κινητικότητες κλπ. Σε όλες αυτές τις εφαρμογές στόχος υπήρξε η διαμόρφωση συγκεκριμένων παραδοτέων αφενός, όπως η σύνταξη άρθρων, η διαμόρφωση ιστότοπου κλπ, και βέβαια οι παρεμβατικές δράσεις, όπως δεντροφυτεύσεις, γνωριμία με τόπους οικολογικού ενδιαφέροντος κλπ..

 

Η συνοχή των δράσεων υπήρξε στόχος, προκειμένου σε κλίμα παιδαγωγικό να διασφαλιστεί ο εθελοντικός χαρακτήρας τους, η συλλογικότητα κλπ. Αξίζει να αναφερθεί ότι τα παράπλευρα οφέλη ήταν αυτά που σε αρκετές περιπτώσεις ήταν εντυπωσιακά: διαμορφώθηκαν δίκτυα συνεργασίας, αναπτύχθηκαν σχέσεις με κοινή στόχευση και «χτίστηκαν» φιλίες. Η διαπίστωση αυτή αφορά – και αυτό θα πρέπει να τονιστεί – τόσο τους μαθητές και τις μαθήτριες όσο και τους/τις εκπαιδευτικούς που ενεπλάκησαν στο πρόγραμμα.

Η ταυτότητα της κινητικότητας

Η χαρά και η ευθύνη ήταν μεγάλη για το σχολείο μας όταν αποφασίστηκε να αποτελέσουμε τον προορισμό της πρώτης κινητικότητας του εν λόγω προγράμματος. Τα ιδιαίτερα υγειονομικά πρωτόκολλα ήταν αναντίρρητα ένας πολύ αυστηρός περιοριστικός παράγοντας που έπρεπε να ληφθεί υπόψη. Μπορέσαμε με ξεχωριστή προσοχή να διαφυλάξουμε την υγεία όλων μας και αυτό είναι κάτι για το οποίο θα πρέπει να δώσουμε έμφαση. Παράλληλα, όμως, δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει το γεγονός ότι υπήρξαμε και οι μόνοι από τους εταίρους που δεν είχαμε συναφή εμπειρία σε διενέργεια παρόμοιων προγραμμάτων. Η ανατροφοδότηση που λάβαμε – σπεύδουμε να αναφέρουμε – ήταν αυτή που μας έδωσε τη μεγαλύτερη ικανοποίηση. Οι εκπαιδευτικοί που ασχολήθηκαν αγόγγυστα κατά την προηγούμενη και την τρέχουσα σχολική χρονιά με το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι σε θέση σαφέστατα να τεκμηριώσουν αυτή τη διαπίστωση.

Περιγραφή της κινητικότητας

Η κινητικότητα για την οποία γίνεται λόγος έλαβε χώρα κατά το χρονικό διάστημα 8 έως και 12 Νοέμβρη 2021. Ζητήματα που καταρχάς έπρεπε να διευθετηθούν ήταν αυτά που αφορούσαν στη μετακίνηση, τη διαμονή και, τη διατροφή των μελών. Ωστόσο, οι δράσεις καθαυτές αποτέλεσαν το βασικό μέλημά μας: εργαστήρια, βιωματικές δράσεις, ξεναγήσεις, επισκέψεις σε φορείς κ.ά. έπρεπε να διευθετηθούν και να οργανωθούν έγκαιρα και σωστά, χωρίς παρεκκλίσεις και με γνώμονα την τεκμηριώσιμη αποτελεσματικότητα των δράσεων μας. Ως «οικοδεσπότες» σε αυτή την πρώτη κινητικότητα αποφασίσαμε να οργανώσουμε τις δράσεις μας σε δύο άξονες, τον γνωστικό και τον βιωματικό.  Ενδεικτικά, λοιπόν, αναφέρουμε τις ακόλουθες δράσεις:

Υποδοχή των εταίρων: αρχικά η γνωριμία μας με τους εταίρους μας έγινε όταν κληθήκαμε να τους υποδεχτούμε στον χώρο διαμονής τους, ενώ ειδικότερα και ανοιχτά η επίσκεψή τους στο σχολείο έγινε κάτω από αυστηρούς κανόνες προστασίας. Προσφέραμε δώρα και προσπαθήσαμε να δώσουμε όλο το απαραίτητο υλικό (τσάντες από ανακυκλωμένο πλαστικό, παγούρι για νερό, ενημερωτικό υλικό κλπ.) για την εύρυθμη και σωστή συμμετοχή όλων.

 

Βιωματικές δράσεις: οργανώσαμε δενδροφυτεύσεις στον αύλειο χώρο του σχολείου και επισκέψεις με φυσικές δραστηριότητες, όπως αυτή στα Λουτρά Πόζαρ όπου οι εταίροι είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν την εμπειρία του θερμαλισμού.

Βιωματικά εργαστήρια: είχαμε τη χαρά να μας δεχτεί και να φροντίσει για την εφαρμογή workshop με περιβαλλοντικό περιεχόμενο το Εργαστήρι Αστικής Βιωσιμότητας και Κυκλικότητας «Κύκλος».

Ενημερωτικές δράσεις: μετά από επικοινωνία μας με τον Αντιδήμαρχο Περιβάλλοντος κύριο Σωκράτη Δημητριάδη είχαμε τη δυνατότητα να ενημερωθούμε για ζητήματα Πράσινη Πολιτικής στον Δήμο μας και στον ευρύτερο αστικό ιστό της Θεσσαλονίκης, όπως και από τον Σύμβουλο του Δημάρχου κύριο Γωνιάδη Γεώργιο για ζητήματα που αφορούσαν ειδικότερα μεταξύ άλλων την περιβαλλοντική φιλοσοφία δόμησης του νέου δημαρχιακού μεγάρου Θεσσαλονίκης.

Εργασίες της ολομέλειας των εταίρων: παρουσιάσεις, συζητήσεις, ανταλλαγή απόψεων σε ζητήματα της ατζέντας, όπως τα «Αειφόρα Σχολεία», «Ανακύκλωση στην Ευρώπη και στη Θεσσαλονίκη» και «Οικολογική Πακετοποίηση» κ.ά.. Συγχρόνως οι μαθητές/τριες κλήθηκαν να συντάξουν επίσημη επιστολή προς τις τοπικές αρχές διατυπώνοντας σχετικούς προβληματισμούς, αιτήματα και προτάσεις.

   Επίσκεψη σε χώρους περιβαλλοντικής εκπαίδευσης: το Κέντρο Περιβαλλοντικής Έδεσσας μάς έδωσε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε ένα εκτεταμένο πρόγραμμα ενημέρωσης σε ζητήματα αειφορίας, ανακύκλωσης και προστασίας του περιβάλλοντος.

Επίσκεψη σε επίσημους φορείς του τόπου μας: ο ίδιος ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης μάς τίμησε με την υποδοχή του στο δημαρχιακό μέγαρο, προκειμένου να μας ενημερώσει σε ζητήματα της ατζέντας των δράσεών μας, να συνομιλήσει με τους εταίρους μας, να λάβει την επιστολή που συντάχθηκε από τους/τις μαθητές/τριες και να μας χαρίσει κάποια αναμνηστικά δώρα.

                       

 

Ξεναγήσεις: τη γνωριμία με τον τόπο μας ανέλαβαν επαγγελματίες ξεναγοί, αλλά βέβαια και οι μαθητές/τριες του 7ου Λυκείου Θεσσαλονίκης, όπως και οι καθηγητές/τριες που συμμετείχαν ενεργά σε όλες τις δράσεις του προγράμματος κυρία Εφραιμίδου, κύριος Χαμπίδης και κύριος Μαυροκωστίδης.

Γνωριμία με την τοπική κουζίνα: δε θα μπορούσαμε να μη φροντίσουμε για την επαφή με την τοπική γαστρονομία, μιας και η Θεσσαλονίκη διαθέτει μια ιδιαίτερα πλούσια κουζίνα.

Γενική αποτίμηση της κινητικότητας

Η χαρά μας για την όλη δράση είναι μεγάλη. Καταρχάς οι δεξιότητες των παιδιών σε ζητήματα συγχρωτισμού με τους εταίρους απέδειξαν την επιτυχία του προγράμματος. Λιθουανοί, Εσθονοί, Τσέχοι, Πορτογάλοι, Θεσσαλονικείς και Κρήτες μπορέσαμε να γνωριστούμε, να μοιραστούμε τις ανησυχίες μας για το κοινό περιβαλλοντικό μας μέλλον και να διεκδικήσουμε στην πράξη αυτό που νομίζουμε ότι μας αξίζει, μια ζωή κοντά στη φύση, μία ζωή χωρίς τον φόβο της απώλειας του σπιτιού μας, της φύσης. Προσβλέπουμε στην επανασύνδεσή μας με τους εταίρους, χαιρετίζουμε τις δράσεις όλων όσοι μας βοήθησαν και συνέδραμαν στην επιτυχή διεκπεραίωση της πρώτης κινητικότητάς μας και επιφυλασσόμαστε για περαιτέρω δράσεις με όρεξη, καλή διάθεση, συνεργατικό πνεύμα και αισιοδοξία. Η φύση είναι το σπίτι μας.

  • Μπορείτε να περιηγηθείτε στην έκθεση των φωτογραφιών των μαθητών χρησιμοποιώντας τα βελάκια του πληκτρολογίου ή το ποντίκι στον σύνδεσμο   Virtual photo exhibition

.

 

ΓΕΝΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ 1ΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ “ACTING NOW FOR THE FUTURE” ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ 8-12/11/2021

Αφήστε μια απάντηση